onsdag 25. november 2009

Dagens fakta

jeg elsker isbjørner! de er så vakre og grasiøse og rett og slett nydelige! jeg syns det er så trist at de står i fare for å bli utryddet! Jeg føler for å dele litt fakta med dere, om isbjørner, jeg har nettopp sittet og lest på wikipedia.no, gå gjerne inn og les mer om isbjørn der selv =) fått litt wikipedia dilla, leser om alt mulig.. har lest om the beatles, edgar allan poe og første verdenskrig de siste dagene... hehe... syns jeg aldri klarer å huske noe av det jeg leser da.... tragisk :/ men men... here goes! read and enjoy, eller drit i det ;) jeg syns vaffal det er litt gøy å lære nye ting om ting jeg liker =)

Isbjørn (Ursus maritimus, Phipps, 1774) kalles også polarbjørn og kvitbjørn/hvitbjørn og er verdens største landlevende rovdyr. Dette bemerkelsesverdige hvite dyret har blitt et symbol på is og snø i verdens nordområder, der den først og fremst er å finne i Arktis.Isbjørn trives i et semi-akvatisk miljø, ute på polarisen, der den jakter på sel og annet polarvilt. Den følger gjerne med drivisen og kan således ende opp langt fra fastisen.

Isbjørnen har et tykt lag med spekk og tykk pels med hule varmeisolerende og vannavstøtende pelshår som dekker hele kroppen. Den kan lett motstå den ekstreme kulden som forekommer i disse områdene. Pelsen ser hvit ut, men kan bli svakt gulbrun på grunn av oksidering om sommeren. Egentlig har ikke pelshårene pigment, men er fargeløse (klare, blanke). At den framstår som hvit skyldes en optisk illusjon på grunn av lysbrytning.
Varme er et problem for isbjørn, i det disse dyra kan overopphetes om temperaturen stiger over 10 grader Celsius. På sommerstid holder den seg derfor gjerne på isen. Isbjørnen er en ensom jeger, selv om de treffer på artsfrender rundt de mange kadavrene.

Voksne hanndyr veier normal 300-800 kg, men kan i noen tilfeller veie opp mot 1000 kg. Kroppslengden blir normalt omkring 250 cm, målt fra snutespissen til haleroten. En fullvoksen hannbjørn kan nå en skulderhøyde på 160 cm. Binnene blir normalt bare halvparten så store og veier vanligvis omkring 150-300 kg. Kroppslengden blir normalt ca. 180-200 cm.

Isbjørner bruker to primærteknikker når de jakter. Den ene er en snikende teknikk, der bjørnen kryper fram mot byttet gjennom å holde seg utenfor syne. Den venter nær selens pustehull og slår til i det denne kommer opp for å trekke pusten. Den andre består av at bjørnen svømmer gjennom kanalene i isen eller knuser isen over byttet, slik at den kommer til det. Med sin godt utviklede luktesans kan den lukte sel som ligger opptil to meter under snø og is.Bjørnen bruker sin enorme vekt for å fange byttet, gjennom å reise seg på bakbeina og skyte fart ned mot isen med den enorme framkroppen. I vill tilstand er det estimert at isbjørner normalt lever til de er omkring 25-30 år gamle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg elsker kommentarer! :D