mandag 20. oktober 2008

Great Barrier Reaf

Da er det på tide og fortelle litt om great barrier reaf turen vår. vi, altså meg, pi, silje og andreas dro oppover på fredagen etter vi kom hjem fra new zealand. dagen etter startet dykkerkurset vårt! jippi! de første dagene var vi på dykkersenteret og hadde klasseromsundervisning og øvelser i bassenget. da hadde vi på dykkerutstyr og øvde på ting man må gjøre i havet for å få dykkerlappen. alt fra å svømme 5 meter på utpust, ta av og på maska under vann, få luft fra en annen dykker og sånn. det var ganske morro! på mandagen dro vi ut på en båt og dykket for første gang i havet! det var utrolig flott! helt amazing.... fantastisk å være under vannet og bare se fisker og koraller over alt! og det morsomste er at mange av fiskene ikke er sky i det hele tatt! jeg kunne til og med klappe en napoelonsfisk (en ganske stor fisk) uten at han stakk av! helt utrolig. dagen etter dro vi ut med samme båt og gjorde ferdig de siste treningsdykkene og ble seritifiserte dykkere!! jippi!! det var utrolig gøy når instruktøren vår tok oss i hånda og gratulerte oss, på 18 meters dyp hehe... så ble vi overført til en annen båt, hvor vi skulle overnatte! på kvelden der fikk vi natt dykk! det var ganske morro. det var lyskastere fra båten, så vi så litt under vann, men vi fikk også utdelt lommelykter. det var ganske spesielt å se konturene av alle haiene svømme under båten et lite stykke unna oss! på et tidspunkt svømte det en hai rett fordi oss også! helt utrolig. når vi kom på land, så matet de alle haiene mens vi så på. det var spennende! da heiv de uti bøtter med fiskeblod og fiskebiter og prøvde å fiske haier med en fiskebit! de klarte å få en hai opp på båten til og med!var ganske spesielt å se hvor blodtørstige haiene ble altså... dette var bare revhaier da, ikke farlige for mennesker. men glad vi dykket før vi så på matingen for å si det sånn ;) hehe.... dagen etter tok vi fridykk! jeg tok mitt første med bare pi! det var ganske spesielt men utrolig flott. har rett og slett funnet ut at jeg elsker å dykke! hehe...
etter dette nøt vi rett og slett livet i cairns. solte oss ved bassenget på vandrerhjemmet vårt, spiste ute hver kveld og stakk på puber! ene kvelden ble vi med på noe som het ultimate party, det var en slags pub til pub runde, en buss som kjørte oss fra pub til pub hele kvelden! det var utrolig gøy! hehe.. det var utrolig deilig og varmt der oppe, så varmt at jeg klarte ikke sole meg så mye! var en rett og slett nydelig ferie! utrolig glad pi kom ned og ble med på dette=) koste meg masse jeg! håper han gjorde det også... =)
forresten... midt i cairns sentrum KRYDDE det av verdens største flaggermus! de heter fruit bats og kan bli 1,8 meter i vingespenn! det er stort!! de var sinnsykt mange av dem der, og vi tilbragte mye tid på å stå å kikke på dem.. det var helt utrolig!

2 kommentarer:

  1. må bare si at det så sinn kult ut å dykke i great barrier reef! skjønner godt at det er et av verdens beste steder ja..:)og de giga musling lignende greiene da! hehe.. vil også dykke der en gang..

    SvarSlett
  2. de muslingene var helt råå!! også "kilte" vi dem inni også lukket de seg :D dritmorro... ganske myk å ta på inni...

    SvarSlett

Jeg elsker kommentarer! :D