fredag 4. februar 2011

Hvorfor liker ingen sin egen stemme?

Jeg har alltid lurt på, hvorfor misliker alle sin egen stemme når de hører den på tape? Jeg tror ikke jeg kjenner noen som liker sin egen stemme. Med en gang man ser en video eller noe med seg selv og hører stemmen, så vrir man seg i misnøye, det gjør i alle fall jeg, jeg syns SYND på dere som må høre meg hele tiden, hvis det er sånn jeg høres ut uff... Jeg har plagsom, masete og skjærende stemme!
Men hvorfor er det sånn, hvorfor misliker alle sin egen stemme?

Jeg søkte litt rundt og fant en forklaring som går noe sånt som det her. Et godt opptak av stemmen vår er faktisk sånn den høres ut. Grunnen til at vi føler vi har annerledes stemme er fordi vi, inni hodene våre, også hører noen vibrasjoner og noe greier som kommer når vi snakker, og dermed blir stemmen litt annerledes inni oss. Og at vi høres rar ut på telefon for eksempel, eller på enkelte dårlige videoopptak er fordi ikke alle frekvensene blir plukket opp, og da høres faktisk stemmen annerledes ut. Men, sånn all in all, så er det da på grunn av disse vibrasjonene og greier at vi syns vi høres annerledes ut!

Jeg har ikke lyst til å høres sånn ut, vil ha en fiin stemme :P

4 kommentarer:

  1. Hva med Linni Meister stemme :P?? hahaha

    SvarSlett
  2. aaah, nei fy fader, da holder jeg meg til min egen ass :P

    SvarSlett
  3. enig! hu har forferdelig stemme.. jeg selv syns jeg har ganske nasal stemme..

    SvarSlett
  4. nasal? du? neeei, det syns jeg ikke!

    SvarSlett

Jeg elsker kommentarer! :D