mandag 9. februar 2009

Grebbestad / Fjellbacka

Fjellbacka

i helgen var jeg og H på sverigetur! :D vi tok inn en natt på et pensjonat / vandrerhjem i Grebbestad fra lørdag til søndag, en halv time syd for strømstad. Vi ble mobbet litt av foreldrene til håkon for valg av sted, for grebbestad er et skikkelig typisk sommersted, som nesten dør om vinteren. hehe.... men vi dro for det! og det var koselig... det var nesten ikke folk å oppdrive vett, og mange butikker og slikt er rett og slett vinterstengt ;) hihi... men vi fant oss nå et sted og spise og det var kjempekoselig! fikk en gigantisk italiensk pizza som jeg bare klarte 1/4 del av :P hoho... den var vannvittig god! snakka litt med servitøren og, norks gutt=) og vi koste oss og gikk tur og slappa av på rommet vårt sammen =) tok svenskehandel på vei ned på lørdag da, for foreldrene til håkon. kjøpte litt kjøtt og sånn til dem =) og jeg fant cherry coke!! jei!! som jeg bare måtte kjøpe... hehe... på søndag gikk vi tur i grebbestad, utrolig fine områder!er nok helt konge der på sommeren, må prøves =) gikk opp på en "fjelltopp" som ligger midt i byen på en måte og så ut over hele... nyyydelig utsikt.. så kjørte vi videre til et lite sted som heter fjellbacka, det var fascinerende! enda mer sommersted enn grebbestad. vi så vel omtrent 3 mennesker når vi var ute og gikk der, de fleste hus og utesteder / butikker så forlatt ut og hadde fortsatt julepynt og juleåpningstider på døra ;) hehe.. også lå den heeeeelt innunder en fjelltopp, noen av husene var bygget klin inni veggen. ganske fascinerende. oppå den fjelltoppen ble noe av ronja røverdatter spilt inn... og midt i byen her lå kirka, litt sånn på toppen av alt, og ruvet.. veldig veldig fin! og så la vi merke til en forskjell fra norge på svenske gravstøtter.. ikke på en eneste en stod det noe skrift annet enn navn og dato.. det sto ikke no hvil i fred, ikke noe dypt savnet eller noe... bare navn og dato... =) jeg er litt kirkegårdsnerd, men jeg syns det var en interesant forskjell! fjellbacka var utrolig lite, alt lå liksom trykt sammen på minst mulig plass=) idyllisk.... må også prøves om sommeren! på vei hjem tok vi båten fra strømstad til sandefjord! :D tax free shop! yeah! syns alltid det er gøy med sånn båttur, selv om jeg ikke hadde råd til å kjøpe meg noe, så er det artig å kikke og bare det å være på båten =) hihi... var en helt knall tur! koste meg masse <3

1 kommentar:

  1. ÅÅåå det hørtes ut som en skikkelig koselig plass:) Dit drar vi en tur til sommeren!!
    fasinerende med kirkegårder ja..ingenting skrivi på altså? det var jo nesten litt kjedelig! Jeg liker gå rundt og lese hva som står..
    Koselig høre dere har hatt en fin tur, vil gjerne se flere bilder :):)

    SvarSlett

Jeg elsker kommentarer! :D