torsdag 12. februar 2009

Eukalyptustrær


pappa spurte meg i går.. hva brukes euklyptustrær til? og vi vet jo at det brukes til medisiner og sånn, men sånn ellers? da ble vi begge litt engasjerte, så jeg satte meg ned i dag og søkte litt=)
her er noen små søte fakta jeg fant:
- Eukalyptus kan bli et svært stort tre, i Australia omkring 100 m, men når det er plantet i Europa blir det normalt 30-40 m høyt.
- Bladekstrakter angis å ha urindrivende, antidiabetisk og svulsthemmende virkning. -- Den eteriske oljen har en generelt kjølende effekt på kroppen. Den virker febersenkende, oppkvikkende og styrkende, og kan klarne og stimulere hjernen, og derved motvirke døsighet.
- Oljen er ellers antiseptisk, bakteriedrepende, virushemmende, sopphemmende, slimløsende, betennelseshemmende, sårlegende, krampeløsende, smertestillende, blodrensende, urindrivende, nyrestimulerende, antirevmatisk, parasittdrepende, insektbekjempende, lukthemmende og rødmefremkallende.
- Eukalyptus virker stimulerende på blodsirkulasjonen og bidrar til å varme opp kalde ledd.
- Eukalyptustrær har den egenskapen av de tørker ut jorda der de vokser. Når de blir plantet i sumpområder der malariamyggen trives, forsvinner vannet som myggen trenger for å formere seg og dermed blir også myggen borte.
- Tømmeret fra eukalyptustrærne blir brukt til en rekke formål. Det er resistent mot varme og termitter, og anvendes bl.a. mye i papirindustrien.
- koalaene blir ikke sløve på grunn av innholdstoffer i eukalyptus, men eukalyptus er den viktigste næringskilden til koalaene, og siden de inneholder svært lite næringsstoffer, må koalaene spare energi der de kan. derfor har de ekstremt liten hjerne, slik at de ikke bruker for mye krefter på å tenke. det er også derfor de sover omtrent 20 av 24 timer i døgnet.
=)

litt artig da... jeg liker å lære litt her og litt der... problemet mitt er at jeg aldri husker noe da :P hehe...

3 kommentarer:

  1. du kan mye du da krish:) litt om alt;) hehe!
    jeg kan lite om ingenting, du kommer bedre ut;D

    Likte det med at myggen forsvinner! la oss plante noen ved badestranda i hønefoss;P

    SvarSlett
  2. åå.. det hadde vært genialt..:) men hva skjer med de andre trærne rundt hvis bakken tørker ut??

    SvarSlett
  3. da står det sikkert veldig overlevsdyktige trær der =)

    SvarSlett

Jeg elsker kommentarer! :D