tirsdag 5. oktober 2010

Vedlikehold

Nå har jeg nettopp har mini vedlikehold på PC'en min! Min bærbare. Det er viktig å ta vare på dem ordentlig for at de skal vare lengst mulig og fungere optimalt. Det jeg har gjort nå er å skru opp PC'en for å fjerne støv og dritt inni den. For hvis det ligger for mye støv inni der, vil den gå varm mye fortere og det er ikke bra for PC'er! Noengang opplevd at vifta på PC'en bråker masse og står på mye, kanskje at PC'en plutselig slår seg av? Da kan det være du har masse støv inni. Ta den opp og blås/støvsug den ren.
Andre ting å huske på (fra pc'en er ny helst) er å aldri ha ladeledningen i konstant. Ha den i til Pc'en er oppladet, så ta den ut og bruk pc'en på batteriet og ikke putt i ledningen før batteriet nesten er tomt igjen. Aldri ha ladeledningen i om natta og sånn. Som sagt: bare nok til at den lades opp. Det har jeg vært veldig flink til på min pc, og det gjør at selv om min nå er halvannet år, så har jeg fortsatt... tja, litt usikker, men tror jeg har over 2 timer batteritid!
En siste ting som er greit å unngå er tett til pc'en under, hvilket skjer dersom du har den på fanget, i senga, på en pute og lignende.... Prøv å alltid ha den på hardt underlag! Ellers får ikke viftene under pc'en luft, og den overopphetes, hvilket som sagt er ødeleggende for den. Det er også lett å ødelegge ledninger til pc'en på denne måten, ladeledninger, usb og så videre, for de får gjerne en knekk på seg når underlaget er mykt.

Det er jo også potensielt skadelig å sitte med pc'en på fanget, bare les om han her: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10041351
Husk på disse tingene (og sikkert mer som ikke jeg har fått med meg :P) så vil dere ha en god pc mye lenger :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg elsker kommentarer! :D